Jak vybrat správnou formu podnikání?
Záleží především na Vašem konkrétním záměru a preferencích. Zhruba však můžeme říci, že živnostenské podnikání je vhodné pouze pro drobné řemeslníky a podnikatele, kteří podnikají pouze v malém měřítku. Nevýhodou je jednak dojem malého podnikatele, kterým se ochuzujete o ptenciál většich klientů, a zadruhé neomezené ručení svým majetkem a společným jměním mnželů za Vaše podnikání. Společnost s.r.o. je o poznání praktičtější a hodí se pro většinu tuzemských podnikatelských záměrů. Ručení je omezeno, kapitál s.r.o. může být 1Kč, založení je administrativně něnáročné. Akciová společnost a evropská společnost jsou vhodným řešením spíše pro projekty většího rozsahu. Výhodou je dojem velké nadnárodní společnosti, nevýhodou složitější organizační struktura a větší povinný základní kapitál. A pro podnikatele kteří hledají příznivý legislativní či daňový domicil, nebo komfort anonymního podnikání je řešením společnost zahraniční, například společnost v Anglii. Ať již si zvolíte jakoukoli formu, rádi Vám pomůžeme.
Jak vybrat správného účetního?
Šikovný účetní dokáže podnikateli ušetřit čas, peníze na daních a poradit mu optimální řešení pro jeho cashflow a platby. Jak ale kvalitního účetního poznat? Jako v každém oboru je důležitý osobní dojem, reference, cena a také geografická blízkost kvůli doručování dokumentů. Máte-li zájem, můžeme Vám doporučit naši účení kancelář - věříme jim natolik, že jsme jim svěřili své účetnictví a rádi se postarají i o pohodlí Vaše. V účetnictí je však dostatečn nabídka a konkurence, nejlepší radou je tedy srovnat více nabídek.
Kde sehnat peníze na podnikání?
Tuto otázku si musí položit každý začínající podnikatel. V úvahu připadají vlastní zdroje, půjčka či investor. V praxi se často jedná o kombinaci dvou č více možností, například polovina ze zdrojů vlastních, polovina z cizí investice. Přemýšlíte-li kde sehnat peníze na financování svého záměru, dejte nám vědět. Spolupracujeme s odborníky a investory, kteří možná hledají právě Vás.
Jak vybrat banku?
U banky, podobně jako u jinýh poskytovatelů služeb, je rozhodujícím faktorem kvalita a rozsh služeb, dostupnost a cena. Na trhu najdeme banky s nízkými či žádnými poplatky jako Mbank, FIO banka, či AIR bank. Vedle nich jsou zavedené banky jako Komerční banka, Česká spořitelna či Raiffeisen bank. A v poslední době se o své místo na českém trhu uchází také banky pro někoho exotické, které zde dříve nebyly jako Sber bank, LBBW, HSBC atd.
Při výběru je nezbytné určit si piority - jaké služby od banky očekávám, bez kterých se neobejdu a které jsou naopak zbytečné. Následně srovnat nabídky bank, které mi vyhovují, a rozhodnout se podle ceny a dostupnosti.
V rámci velkoobchodní spolupráce máme pro naše klienty domluvený pokročilý business účet se všemi výhodami naprosto zdarma. Jste-li našimi klienty, rádi Vám pomůžeme platit méně - začínající podnikatel potřebuje své peníze investovat jinak a my tomu rozumíme.
Jak získat živnostenské oprávnění?
Nejprve je potřeba zjistit, zda živnostenské oprávnění potřebuji a zda mám k němu potřebné předpoklady. Živnost je druhem podnikání, tzn. jedná se o soustavnou činnost prováděnou samostatně a za účelem zisku. Aby šlo o podnikání, musí být splněny všechny tři premisy - jednorázová oprava auta za úplatu tedy není podnikáním (nesplňuje soustavnost) klempíř pracující v klempířské dílně není podnikatelem (nesplňuje samostatnost) a dobrovolník vařící bezdomovcům není podnikatel (nesplňuje účel zisku). Nikdo z nich tedy živnostenské oprávnění nepotřebuje.
Živnostenské oprávnění ke své činnosti naopak potřebují jak společnosti, tak podnikající fyzické osoby. Bez živnostenského oprávnění nelze legálně podnikat. Živnosti volné (výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona) jsou živnosti, pro něž podnikatel nepotřebuje nijakou zvláštní způsobilost. Spadá sem většina myslitelných aktivit spojených s obchodem, poradenstvím atd. Živnosti řemeslné (zednické práce, autolakýrnictví ..) vyžadují od podnikatele buďto vzdělání, nebo praxi v oboru. Vázané živnosti vyžadují odbornou způsobilost podnkatele (např. autoškola) a konečně koncesované živnosti jsou podmíněny správním rozhodnutím orgánu veřejné moci (taxislužby,cestovní kancelář) a získáním tzv. koncese. V případě že (kupříkladu u řemeslných živností) nesplňujete potřebné vzdělání či praxi, můžete si přizvat tzv. "odpovědného zástupce" který toto plňuje a v nezbytn míře Vám s odbornými věcmi pomůže. Je potřeba jeho souhlas s ustanovením do funkce.
Máte-li vybranou potřebnou živnost, a máte-li dokumenty prokazující Vaši způsobilost (či odpovědného zástupce), je na čase navštívit živnostenský úřad. Živnostenské úřady nejsou místě příslušné, můžete tedy klidně navštívit úřad v jiném městě, než bydlíte a podnikáte. Úřední dny jsou obvykle v pondělí a středu, některé živnostenské úřady (např. Praha 13) mívají otevřeno i dny jiné. Některé živnostenské úřady vyžadují vyplnění tzv. "jednotného registračního formuláře" dostupného na internetu, nebo přímo na úřadě. Některé úřady vyplní žádost s Vámi online. Je dobré se předem telefonicky informovat u konkétního úřadu který způsob požadují. Poplatek za podání žádosti je 1.000,- Kč a platí se na pokladně úřadu. Rádi pro Vás živnostenské oprávnění vyřídíme za 3.000,- Kč a připrvíme všechny dokumenty a formuláře za Vás.
Jak se zaregistrovat k DPH?
Registraci k DPH provádí místně příslušný finanční úřad podle Vašeho sídla. Pro registraci k DPH je potřeba vyplnit jednotný registrační formuář a doručit ho do podatelny úřadu (nebo do jeho datové shránky). V praxi se finanční úřady před registrací k DPH ptají na účelnost registrace, a chtěji vidět že opravdu obchodujete.
Je tedy dobré v formuláři přiložit alespoň jednu vydanou fakturu, krátký businessplán se seznamem odběratelů, uvést nějaké dodavatele / odběratele kteří jsou plátci DPH a podobně. V případě nejasností může finanční úřad podnikatele vyzvat k doplnění návrhu a dodání nějakých dalších dokumentů. Rádi za Vás zpracujeme veškerou dokumentaci a registraci vyřídíme za 3.000,- Kč.
Jak být stále o krok před konkurencí - SWOT analýza
SWOT analýza je metoda vyvinutá v 70. letech na Stanfordově univerzitě ke zkoumání slabých a silných stránek projektu či podnikatelského záměru. Pro začnající podnikatele jde o jednoduchou a efektivní pomůcku ke zjištění výhod a nevýhod oproti konkurenci, možných rizik a příležitostí, které konkrétní záměr má.
Východiskem by měla být realistická sebereflexe a strategie minimalizující rizika a maximálně využívající možnosti a příležitostí v daném oboru trhu a čase relevantní. Existuje celá řad doplňujících a zpřesňujíích instrumentů k této analýze, pro většinu podnikatelů na samém začátku však postačí analýza SWOT tak, jak byla původně navržena.
Co vůbec znamená SWOT? Jsou to počáteční písmena čtyř podstatných ukazatelů. S (strenghts) jsou silné stránky, W (weaknesses) jsou slabé stránky, O (opportunities) jsou příležitosti a T (threats) jsou rizika. Pro optimání výsledek, který opravdu napomůže navržení ideální strategie, je potřeba nalít si čistého vína a realisticky si odpovědět na následující otázky bez idealizace a zlehčování. Pro malý a střední podnik postačí ke každému ukazateli 4-10 odrážek.
S - silné stránky: jaké silné stránky moje podnikání má? Příkladem mohou být fungující klientská základna, know-how, levní dodavatelé, nadstandardní služby oproti konkurenci, zavedená značka dobrého jména, kladné rference atd.
W - slabé stránky: jaké jsou slabé stránky mého podnikání? Příkladem budiž špatná dostupnost obchodu, vysoké administrativní poplatky, příliš konkurenční prostředí, nespolehlivý dodavatel či špatný mediální obraz společnosti.
O - příležitosti: zamyslete se, jaké příležitosti Vaše podnikání má do budoucna. Do této sekce patří např. vstup na nový zahraniční trh, akvizice nových odběratelů, možnost získání dotace či státní zakázky, možnost spolupráce s jiným podnikatelem či možnost kvizic.
T - hrozby: je potřeba si uvědomit, jaké hrozby na Vaše podnikání číhají. Často jde o: chystanou změnu zákonů / daní, ohlášený vstup silného konkurenta do odvětví, přílišné výdaje na provoz, zvyšující se eny cstupů či klesající marže kvůli konkurenčnímu boji.
Nyní tedy máme ke každému písmenu několik odrážek s hlavními skutečnostmi ovlivňující naše podnikání. Dalším krokem je zamyslet se, jak zlepšit své silné stránky tak, abych z nich vytěžil maximum. Dále jak zapracovat na slabých stránkách tak, aby pro mě nepředstavovaly takovou nevýhodu. Příležitosti je potřeba vužít, zamyslete se tedy jak to udělat co nejefektivněni a nenechat si příležitost marně utéct.
A konečně hrozby je potřeba brát obzvlášť v potaz - je dobré o nich vědět předem a minimalizvat jjich rizikovost a případné dopady. Jakkoli se SWOT analýza zdá jednoduchým instrumentem, je často podceňovaná a opomíjená a podnikatel či manažer opomene důležitý aspekt což mu může přinét ztrátu nebo rizika, a nebo naopak nevyužití příležitosti která by mu dla konkurenční výhodu.