Šest mýtů o podnikání a podnikatelích
Mezi lidmi, kteří se na podnikání chystají, nebo se podnikání nikdy nevěnovali, koluje mnoho omylů a mýtů. Spousta lidí s potenciálem uspět a vydělat právě kvůli dezinformaci a předsudkům podnikat nikdy nezačne. Pojďme se tedy spolu podívat na šest mýtů, které jsou, bohužel, stále velmi rozšířené a odrazují potenciální podnikatele od životní změny.
1. Do začátku podnikání je potřeba spoustu peněz
Velmi rozšířený mýtus, na kterém je však jen kousek pravdy. Jistě - existují podnikatelské záměry, které jsou tak finančně náročné, že je průměrný jednotlivec financovat nedokáže. Zapomeňme však pro jednou na obory jako letecká doprava, rejdařství či bankovnictví, které jsou na vstupní kapitál enormně náročná. Většinu začínajících podnikatelských záměrů lze snadno financovat diverzifikací zdrojů. Kromě vlastního kapitálu lze k podnikání použít také cizí zdroje - půjčku, úvěr, nebo peníze investora. Na trhu se pohybuje spousta investorů, kteří potřebné peníze mají, a hledají vhodnou investici k jejich zhodnocení. Sdružováním investorů se zabývají rozličné kluby a sdružení (například www.investclub.cz). Jestliže je Váš podnikatelský záměr realizovatelný, kvalitní a má velikou šanci na úspěch, jistě investora přesvědčíte, aby do něj investoval své peníze. Zakládání společnosti a získání povolení je pak otázka několika tisíců korun ( www.companyexperts.cz/cenik )
2. Vše už bylo vymyšleno, nedokáži vymyslet nic nového
Ani na tomto tvrzení není příliš pravdy - nový, originální či nevšední nápad není ani podmínkou, ani zárukou úspěšného podnikání. Každý den na světě kupříkladu vznikají a zanikají desítky a stovky restaurací, reklamních agentur, kadeřnictví. Analýza konkurence a potenciálu trhu je jistě na místě. Avšak nemůžeme říci, že založení autoservisu nemá šanci na úspěch, proto, že už autoservisy existují. Klienty lze získat kvalitou, proklientským přístupem, doplňkovými službami, lepším marketingem, umístěním, orientací na jiné značky atd. A naopak domněnka, že originální a neotřelý nápad sám o sobě garantuje úspěch, je omylem. To že vymyslíte netradiční službu a budete jediní ve městě, zdaleka neznamená, že o Vaše služby bude zájem. Nebojte se tedy začít podnikat v oboru, ve kterém už podnikají jiní.
3. Podnikatelem se člověk rodí
Opět velký omyl - k úspěšnému podnikání je sice potřeba mít osobní předpoklady, vůli a schopnosti. Avšak nezbytné zkušenosti, znalosti a kontakty získáte právě až v průběhu kariéry. Je dobré střízlivě zhodnotit své silné a slabé stránky, možnosti a uvědomovat si je. Každý může pracovat na svých slabinách, rozvíjet své přednosti a zvolit takový předmět podnikání, který mu osobně vyhovuje, a v němž vyniká nad ostatními. Takže právě i Vy můžete být úspěšným podnikatelem či podnikatelkou, když to vezmete vážně a nepodceníte přípravu.
4. Založit firmu a získat živnostenské oprávnění stojí spoustu peněz a času
To si opravdu spousta lidí, kteří o podnikání uvažují, myslí. Opak je však pravdou - od 1.1.2014 nový zákon o obchodních korporacích zakládání společností ještě více liberalizoval, základní kapitál může být pouhá 1Kč, což si může dovolit každý. Založení společnosti svépomocí sice zabere spoustu času a papírování, ale náklady jsou cca 16.500,- Kč. Alternativou je koupit si předzaloženou společnost, tzv. "readymade společnost," což stojí 19.500,- Kč. V takovém případě stačí podepsat smlouvy, a podnikat můžete druhý den.
5. Provoz společnosti stojí spoustu peněz
Toto tvrzení je pravda jen částečně. Máte-li pronajaté velké prostory, splácíte půjčky, zaměstnáváte desítky lidí, jsou náklady opravdu veliké. Náklady se však velmi liší v závislosti na oboru a požadavcích na prostory, personál a vybavení. Pro naprostou většinu podnikatelů v poradenství, reklamě, IT a podobně je však možnost počáteční náklady podstatně zredukovat podnikáním "z domova". V takovém případě je ekonomické využít služby virtuální kanceláře (adresa sídla společnosti). Jedná se o prestižní adresu, která Vám pomůže vypadat profesionálně. Veškerá pošta je Vám okamžitě přeposlána. Další možností je zvolit banku poskytující své služby zdarma (FIO, Mbank, atd.), využívat levné dodavatele, či nakupovat od neplátců DPH.
6. Podnikáním riskuji vše
Zkusit podnikat není nutné brát jako fatální, neměnný krok, kterým riskujete vše. Jde o to zkusit něco, v čem vidíte smysl a potenciál. A když se dařit nebude, je dobré mít nějakou "exit strategy" a podnikání opustit. Společnosti s.r.o. nabízí podnikateli poměrně velký komfort a jistotu - coby společník neručíte za závazky společnosti svým majetkem (pouze do výše nesplaceného kapitálu). Navíc existuje spousta podnikatelských aktivit, které lze provozovat v začátcích při zaměstnání, nebo při práci na půl úvazku (poradenství, webdesign, e-shopy všeho druhu, fitness trenér a mnoho dalších). Zvláště v začátcích, kdy klientů a práce nebude tolik, je kombinace s jinou výdělečnou činností realizovatelná. A ani ukončení podnikání nemusí být žádnou katastrofou - spousta úspěšných businessmanů se za svou kariéru realizovalo v rozličných projektech a zakládaly různé společnosti, z nichž některé časem opustili. Založení společnosti nebo konec podnikání se příliš neliší od změny zaměstnání, kterou za svůj život většina z nás již zažila.